سلام

 

صلاح و فساد طبقات اجتماع در یکدیگر تأثیر دارد. ممکن نیست که دیواری بین طبقات کشیده شود و طبقه ای از سرایت فساد یا صلاح طبقه ی دیگر مصون یا بی بهره بماند،

ولی معمولا فساد از خواص» شروع می شود و به عوام» سرایت می کند و

صلاح برعکس از عوام» و تنبه و بیداری آنها آغاز می شود و اجبارا خواص» را به صلاح می آورد،

یعنی عادتا فساد از بالا به پایین می ریزد و صلاح از پایین به بالا سرایت می کند.

روی همین اصل است که می بینیم امیرالمؤمنین علی علیه السلام در تعلیمات عالیه ی خود، بعد از آنکه مردم را به دو طبقه ی عامه» و خاصه» تقسیم می کند، نسبت به صلاح و به راه آمدن خاصه اظهار یأس و نومیدی می کند و تنها عامه ی مردم را مورد توجه قرار می دهد.

در دستور حکومتی که به نام مالک اشتر نخعی مرقوم داشته می نویسد:

برای والی هیچ کس پرخرج تر در هنگام سستی، کم کمک تر در هنگام سختی، متنفرتر از عدالت و انصاف، پرتوقع تر، ناسپاس تر، عذرناپذیرتر، کم طاقت تر در شداید از خاصه» نیست.

همانا استوانه ی دین و نقطه ی مرکزی مسلمین و مایه ی پیروزی بر دشمن عامه» می باشند،

پس توجه تو همواره به این طبقه معطوف باشد. » .

 بخشی از

مقدمه ی کتاب داستان راستان از شهید مطهری

 

+مدت ها بود که اون ته ته های ذهنم به این سوال فکر می کردم:

آیا این حرکت های کوچک ما مثل جلسات خانگی و هیات و تلاش های ما در حد خانواده و برای تاثیر گذاری تو جامعه با این عظمت و ساختارهای بیچیده اش و در مقابل دستگاه شیطان و حربه هاش، فایده ای هم داره؟

وقتی حاج آقا از  این کلام مولا ی متقیان علیه السلام برام گفتند، اولش باورم نشد. انگار جواب رو برای من فرستاده بودن! با اینکه اصلا موضوع صحبت حاج آقا ربطی به سوال من نداشت.


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها